Avbryt

Kontonr 546-3195
A-lag Herrar

Om Hällefors IK

Hällefors IK bedriver verksamhet för barn och ungdomar upp till 20 år samt seniorverksamhet. Föreningen ska skapa de bästa förutsättningarna för att alla skall få möjlighet att utvecklas som ishockeyspelare och lära sig kamratskap, laganda och fair play.
Verksamheten startar med Tre kronors hockeyskola som vänder sig till de allra yngsta barnen. Där är det glädjen att få åka skridskor och leka ishockey som gäller. I åldrarna 7-20 år är det drygt 100 aktiva spelare som upplever det härligaste som finns - att få spela ishockey.
Kamratskap och gemenskap är ett mycket viktigt inslag i verksamheten från hockeyskolan och uppåt i åldrarna. Ishockeyspelet med sin fart, intensitet och kamp attraherar, även om det är med skräckblandad känsla man täcker ett slagskott, åker i kapp mot sargen eller kommer fri med målvakten. I avbytarbåset, omklädningsrummet eller i omfamningen efter ett mål visar vi våra känslor. Det uttrycker samhörighet och gemenskap.
Förutom alla barn och ungdomar i verksamheten engagerar föreningen ca 20 ledare i olika funktioner.
En absolut nödvändighet för att kunna driva den här omfattande verksamheten är att det är många som hjälper till. Verksamheten är företrädesvis förlagd till MerEl arena på Hällevi. Där finns också vår kanslilokal.

Historik
Föreningen bildades 13 oktober 1961. Konstfrusen isbana till säsongen 74/75. Ishallen klar säsongen 85/86 efter mer än 8500 frivilliga arbetstimmar.
Personer som är värda all beundran för uppoffrande arbete i HIK är bl.a.
Stig Jernberg som allt sedan starten 1961 varit med i HIK:s styrelse. Han var vice ordförande i första styrelsen 1961, sedermera sekreterare i en mängd år.
Olan Bjurenhed, ordförande i 20 år.
Åke Sund, kassör i 25 år.
Gunnar "kröppa" Andersson, lagledare och materialförvaltare i A-laget i över 30 år.
Alf Engberg, ordförande under perioden kring ishallsbygget.
Benny Ekström, som under mer än 20 års tid varit tränare, allt från pojklag till A-lag. Benny var bl.a. HIK:s ansvarige när ishallen byggdes.
Stefan Molander nuvarande ordförande och kassör Camilla Ekström, som båda suttit i styrelsen sedan 2008 respektive 2007.
Sportsligt sett hade A-laget sin bästa tid i slutet av 70-talet med 2 andraplatser i dåvarande div.2. (motsvarar nu div.1). Numera får vi fungera som plantskola för elitklubbarna där bl.a. Rikard Ekström, Västerås IK & AIK, Michael Andersson, Bofors IK, Andreas Holfelt, Nybro, Erik Persson, Leksand J20 Sm-guld, Wilma Ekström Leksands IF Dam & Brynäs IF, Felicia Karlsson Leksands IF Dam och Ebba Andersson Leksands IF Dam, Elias Ekström Örebro Hockey.